TypeScript och att ta sig över ån

Har du stött på pusslet där en bonde vill ta sig över en å med en  räv, en gås, och en säck bönor? Han har en båt, men han får bara själv  plats tillsammans med högst en av sakerna han har köpt: räven, gåsen,  eller säcken med bönor. (Fråga mig inte varför han har köpt en räv. Jag  har ingen aning. Förmodligen ett impulsköp.)

carl_javascript.jpg


Räven är väldigt sugen på att äta upp gåsen, och kommer att göra detta så fort den lämnas ensam med gåsen. På samma sätt sneglar gåsen på bönorna, och kommer  sluka dem om gåsen inte hålls under uppsikt, trots att den har lovat  att hålla sig ifrån bönor under fastan. Om någon äter upp någonting så  förlorar bonden och då har man inte löst pusslet. Målet är att frakta  alla tre saker över ån oskadda.

Det är ett gulligt pussel, och det finns två lösningar — ingendera är  särskilt svår att hitta. Men en dag tänkte jag: "varför inte skriva ett  program som söker efter en lösning?" Man matar in pusslets  regler, och programmet bara återkommer med ett sätt att frakta över  sakerna. Som trolleri! Det går att mata in diverse andra pussel också, och programmet löser dem också.

Det här föredraget är berättelsen om hur jag skrev det programmet i  modern JavaScript, och hur jag halvvägs insåg att det blev mycket bättre  om jag bytte till TypeScript.

    Event information

    Talare:
    Carl Mäsak
    Ort: Foo Cafe, Stora Varvsgatan 6a, 211 19 Malmö
    Pris: 0 SEK
    Datum: 24 maj
    Tid: 17:30 - 20:00

    Kontakta oss för mer information

    040 61 70 720
    info@edument.se